27. Intervenció artística Fem Eco per sensibilitzar la comunitat educativa a l’INS Eduard Fontserè

A Akwaba continuem amb la implementació del projecte Fem Eco amb la darrera part del mòdul 6. A l’INS Eduard Fontserè, després de la fase d’investigació, hem dissenyat i executat la intervenció artística per sensibilitzar sobre el dret al medi ambient sa i el dret a la no discriminació a la resta de l’institut. Aquest mòdul es va poder realitzar gràcies a l’acompanyament de Creart.

Primerament, les alumnes van dissenyar la intervenció que realitzarien. Amb la investigació ja feta sobre les mancances i oportunitats del centre, havien de pensar sobre com plasmarien aquestes idees en un taller d’ombres. Cada grup, recordant allò que havia destacat al seu plànol sobre les vulneracions al medi o a les persones, havia de crear una intervenció per al taller d’ombres. Així, es van posar a pensar en com representarien, per exemple, la falta de plantes i arbres al centre o el respecte entre els companys de classe.

A la darrera sessió el que vam fer va ser preparar tot el material per a la intervenció artística. L’espai seleccionat per a fer-ho va ser el gimnàs. Allà, l’espai havia de quedar el més a les fosques possible per a que les ombres es veiessin millor. Per aquest motiu vam tapar amb cartulines les finestres. Per a montar la pantalla, el que vam fer va ser penjar un fil i amb l’ajuda de dos tubs sòlids vam repenjar un llençol de paper per sobre, que seria la pantalla final. Per darrere d’aquesta pantalla de paper es va col·locar un focus de llum, i per tant, tothom qui es posés entre el llum i la pantalla projectaria una ombra.

Alumnes de 3r A preparant el material.

Amb l’estructura ja preparada, tots els grups es van posar mans a l’obra: ja podien començar a crear les seves ombres. A la classe van preparar altres materials complementaris, com ara diferents formes de cartró o cartolina que els ajudarien a representar la seva ombra. Un cop havien acabat de fer les formes, cada grup va representar la seva idea. Els grups de 3r A van representar la falta d’arbres al centre, la falta de seients a l’entrada de l’institut, la discriminació i el fred que passaven a la classe pel mal funcionament dels radiadors.

El següent dia, dijous 17, va ser el torn de l’alumnat del grup de 3r B. Per iniciar la sessió van refrescar la memòria sobre què volien transformar al centre educatiu, quins elements hi havien detectat que podien millorar el dret al medi ambient sa i a la no discriminació. A part d’aquest breu repàs també es van poder veure algunes imatges d’intervencions artístiques elaborades amb ombres dels cossos de persones. Amb aquesta introducció cada grup d’alumnes va crear la seva proposta i va preparar l’escena que volien projectar. Amb algunes cartolines i cartons van poder acabar de donar forma a elements que no podien projectar amb el seu propi cos. Les escenes que va representar aquest grup tractaven diversos temes. Dos grups van representar l’existència d’una cafeteria, referint-se a la carència d’un espai de trobada més tranquil i relaxat on l’alumnat pogués menjar, conversar amb altres companyes, estudiar o simplement passar l’estona. Dos altres grups d’alumnes va representar un altaveu des d’on sonava música i l’alumnat ballava. Així doncs, l’alumnat amb aquesta escena explicava que la música podria “divertir-los, relaxar-los i inspirar-los”. Deien també que “la música pot transformar l’avorriment en alegria”. Per acabar, un altre grup va representar uns arbres elaborats amb els seus propis cossos, titulant aquesta escena “Si no ho fas tu ho faig jo”. Amb aquesta escena volien parlar sobre la manca d’arbres i natura a l’institut, i destacaven que “necessitem aire fresc, no hi ha quasi plantes a l’institut, això ha de canviar”.

El divendres 18 l’últim grup, 3r C, va representar diverses escenes. Com ja havien fet altres grups, van destacar la falta de llocs on seure, trobar-se i parlar a l’institut. Un altre tema que l’alumnat va destacar va ser l’espai reduït de les aules, espais petits on s’hi concentra molta gent i la sensació d’angoixa i necessitat de sortir que aquesta situació genera. Alguns alumnes destacaven la falta de connexió a internet. Algunes alumnes destacaven la falta de llocs amb natura, la falta d’arbres cuidats, on poder jeure i llegir un llibre tranquil·lament o passar l’estona. L’alumnat també va proposar que hi hagués música en diversos moments del dia i va representar algunes escenes de discriminació que poden tenir lloc dins del centre educatiu.

Gràcies al fotògraf Miquel Taverna es va poder fotografiar tota la sessió i les diferents representacions.

Un dels grups de 3r A representant el fred.
Un dels grups de 3r A representant la manca de cadires i llocs on seure.
Un dels grups de 3r A representant la manca d’arbres.
Grup de 3r B representant la reproducció de música al centre educatiu
Grup de 3r B representant la manca de natura al centre educatiu
Grup de 3r B representant la manca de cafeteria o llocs de trobada
Grup de 3r C representant la manca d’arbres i zones on estar tranquil·les

Finalment, després d’haver creat la seva ombra, cada grup va pensar en el títol que la seva representació tindria i un petit peu de fotografia explicant perquè havien representat aquella escena. Totes les fotografies que s’han extret d’aquestes representacions es penjaran en una exposició al mateix centre.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

Crea tu sitio web con WordPress.com
Empieza ahora
A <span>%d</span> blogueros les gusta esto: